Kära kunder!

Vi arbetar för närvarande med att utveckla vår webbplats för att göra den mer inspirerande och enkel att använda för dig som kund. Eventuellt kan du just nu uppleva vissa störningar när du använder webbplatsen.
Vi tackar ödmjukt för ditt tålamod medan vi genomför dessa förbättringar. Håll utkik efter fler uppdateringar och surfa lugnt!

Produkter
Inga sökresultat
Alla sökresultat
Innehåll
Inga sökresultat
Alla sökresultat

Barnen i Järfälla valde interaktiv lek till skolgården

Vad händer när man låter barnen bestämma vilken lekutrustning och aktiviteter som bör finnas på en skola? När eleverna på Berghemsskolan i Järfälla fick styra över processen föll valet på de interaktiva lekprodukterna Memo och Sutu.

Berghemskolan är en F-5 skola i Järfälla med ungefär 300 elever. Eleverna har varit högst delaktiga i val och utformning av den nya skolgården.

Utrustning där många kan leka samtidigt
Omröstningen och valet av lekutrustning säger mycket om vad barnen tycker är viktigt. De flesta elever ville att utrustningen skulle kunna användas i större grupper så att många barn samtidigt skulle kunna ha kul tillsammans. Barnen tyckte även det var viktigt att kunna samarbeta i leken och att den skulle vara rolig för både tjejer och killar.

– Kommunen kom med erbjudandet om att förnya skolgården med ny utrustning. Det bestämdes att elevrådet skulle ansvara för processen. De åkte bland annat på en mässa för utelek där de fick mer information. Elevrådet fick sedan berätta för alla klasser och därefter fick alla elever rösta på det som de tyckte verkade vara roligast och mest lärorikt, berättar rektorn för Berghemsskolan.


Interaktiv lek Memo

Socialt samspel och rörelse

Både skolans elever och lärare är nöjda med det interaktiva spelet ”Memo” och bollsväggen ”Sutu”.

– Memo, har fungerat väldigt bra och varit populär för barn i alla åldrar. Här leker många barn tillsammans samtidigt. Vi är glada att barnen rör mer på sig med hjälp av lek. Barnen har fort lärt sig att samarbeta, turas om och vänta på sin tur. Därtill är Sutu-målet uppskattat och ett bra tillfälle för samspelet mellan barn och fritidsledare, berättar en av skolans fritidsledare.

Nytänkande interaktiv lek

Tanken bakom de interaktiva produkterna är såklart att barn ska ha roligt. Det är dock ett misstag att tro att lekutrustning blir rolig bara för att man adderar elektronik till den. Den stora styrkan i interaktiv lek ligger i spänningen att försöka nå högre nivåer, utmana sina gränser och att innehållet förändras. Därtill kommer alla andra positiva aspekterna av utomhuslek, såsom fysisk aktivitet och gemenskap.

Fördelar med interaktiv lek

  • Interaktiv lek möter den digitala förändringen som samhället genomgår idag. Den uppmuntrar barn och ungdomar till aktivitet utomhus, samtidigt som deras krav på underhållning stimuleras.

  • Oinspirerande lekområden bjuder inte in till spontan träning och fysisk aktivitet. Nytänkande miljöer säkerställer de krav på underhållning som dagens unga har.

  • Aktivitetsnivån i den interaktiva utrustningen är jämförbar med den vid träning av sportaktiviteter såsom fotboll och löpning.

  • De interaktiva lekprodukterna är enkla att förstå, leken och spelen är ett knapptryck bort.

  • De interaktiva lekprodukterna utvecklas ständigt med nya spel och utmaningar.

Berghemskolan, Järfälla
Vad gjorde Lappset:
• Projekterade och vägledde kunden
• Installerade och monterade utrustningen
Järfälla Kommun
Se fler av våra lekprojekt
Interaktiv lek